Όλοι μεγαλώνουμε και αλλάζουμε με την πάροδο του χρόνου… οπότε γιατί όχι και επωνυμίες; Είτε πουλάτε νέα προϊόντα είτε απλώς ενημερώνετε ένα λογότυπο, ένα rebrand διατηρεί μια εταιρεία σύγχρονη και υπενθυμίζει στους πελάτες, ότι εξακολουθεί να δραστηριοποιείται. Αλλά το rebranding πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Όχι μόνο απαιτεί χρόνο και χρήμα, αλλά η φήμη της εταιρείας σας διακυβεύεται, εάν χάσετε το σήμα κατατεθέν σας. Παρακάτω λοιπόν εξηγούμε τι πρέπει να ξέρετε για το rebranding: τι είναι και πότε είναι σωστό.
Τι είναι το rebranding;
Η αλλαγή επωνυμίας είναι απλώς, όταν μια εταιρεία διαφοροποιεί ή βελτιώνει οποιοδήποτε από τα στοιχεία επωνυμίας της: λογότυπο, παλέτα χρωμάτων, τυπογραφία κ.λπ. Η ιδέα είναι ότι, εάν μια εταιρεία αλλάζει, θέλει οι άνθρωποι να το γνωρίζουν. Μπορείτε να αλλάξετε την επωνυμία σας, όσο θέλετε. Να αλλάξετε απλά το σλόγκαν σας μέχρι να αλλάξετε τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος της εταιρείας σας. Βοηθά να το σκεφτούμε ως τρεις διαφορετικές κατηγορίες:
- Ανανέωση επωνυμίας — Αλλάζετε μόνο μικρές λεπτομέρειες, όπως τον εκσυγχρονισμό μεμονωμένων πτυχών του λογότυπου σας ή την ελαφριά αλλαγή των αποχρώσεων της παλέτας χρωμάτων σας.
- Μερική αλλαγή επωνυμίας — Αλλάζετε ορισμένα στοιχεία αλλά όχι άλλα, όπως η χρήση ενός νέου λογότυπου που χρησιμοποιεί στοιχεία, θέματα και χρώματα από το παλιό σας λογότυπο.
- Full rebrand — Αλλάζεις τα πάντα σαν να είσαι μια εντελώς διαφορετική εταιρεία.
Αν και το rebranding δεν είναι πάντα απαραίτητο, αν προχωρήσετε σε αυτό, υπάρχουν ορισμένα στοιχεία, που πρέπει να υπολογίσετε εξ αρχής. Για αρχή, υπάρχει το κόστος της αλλαγής επωνυμίας. Οτιδήποτε, από την πρόσληψη ενός σχεδιαστή λογότυπων για μία μόνο φορά, έως τη χρηματοδότηση μιας διαφημιστικής καμπάνιας πολυμέσων για την κυκλοφορία της νέας σας εμφάνισης, απαιτεί χρήματα. Αυτό δεν απαιτεί μόνο μια επένδυση χρημάτων, αλλά και χρόνου και ανθρώπινου δυναμικού.
Επιπλέον, η αλλαγή επωνυμίας ενέχει πάντα τον κίνδυνο η νέα σας επωνυμία να μην έχει την ίδια απόδοση με την παλιά σας. Μπορείτε να μειώσετε αυτόν τον κίνδυνο μέσω του κατάλληλου προγραμματισμού, αλλά τίποτα δεν είναι αλάνθαστο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια εταιρεία θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο αλλαγής επωνυμίας, μόνο όταν είναι η κατάλληλη στιγμή.
Πότε είναι καιρός για rebrand;
Πώς ξέρετε πότε είναι ώρα να κάνετε rebrand; Παρακάτω είναι μερικές κοινές κόκκινες σημαίες, που σηματοδοτούν, ότι η αλλαγή επωνυμίας μπορεί να είναι καλή ιδέα.
1. Αλλάζετε τα προϊόντα/υπηρεσίες σας
Δεν μιλάμε για την εισαγωγή ενός ή δύο νέων προϊόντων ή για την προσφορά του εμβληματικού σας προϊόντος σε νέο χρώμα. Εάν εισέρχεστε σε μια νέα αγορά, το rebrand είναι ένας καλός τρόπος για να τραβήξετε την προσοχή και να (ξανα)συστήσετε τον εαυτό σας. Αυτό ισχύει και για την τιμολόγηση. Εάν η εταιρεία σας είναι γνωστή για τα υψηλής ποιότητας και αποκλειστικά προϊόντα της και θέλετε να προσφέρετε το ίδιο είδος προϊόντος σε νεότερους πελάτες με χαμηλότερο κόστος, η αλλαγή επωνυμίας μπορεί να διευκολύνει τη μετάβαση. Ομοίως, εάν χρησιμοποιείτε ένα νέο συστατικό ή υλικό ή εάν τροποποιείτε την υπηρεσία σας με κάποιο τρόπο, η αλλαγή επωνυμίας μπορεί να τραβήξει θετικά την προσοχή στην αλλαγή. Ίσως μεταβαίνετε σε βιολογικά προϊόντα και θέλετε να επαναπροσδιορίσετε την επωνυμία σας ως μια «βιολογική» επωνυμία. Αυτό απαιτεί μια εντελώς νέα στρατηγική επωνυμίας.
2. Επεκτείνεστε ή στρέφεστε σε ένα νέο κοινό
Παρόμοια με την αλλαγή των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας, εάν επεκτείνετε την επιχείρησή σας σε νέες πληθυσμιακές ομάδες ή αλλάζετε εντελώς τον κύριο στόχο σας, θα πρέπει να επανεξετάσετε τη στρατηγική επωνυμίας σας. Διαφορετικοί πελάτες έχουν διαφορετικές προτιμήσεις για τα είδη των επωνυμιών με τα οποία θέλουν να συνεργαστούν. Αυτό είναι όλο μέρος της ψυχολογίας του branding. Εάν η πελατειακή βάση σας αλλάζει, θέλετε να βελτιστοποιήσετε τα στοιχεία της επωνυμίας σας για να τους ταιριάζουν περισσότερο.
3. Η τρέχουσα επωνυμία σας χάνει τον στόχο της
Ίσως η αρχική σας επωνυμία να μην απέδωσε ποτέ τόσο καλά, όσο θα θέλατε. Ίσως κάνετε ένα από τα κοινά λάθη κακής επωνυμίας. Είναι μια εύλογη λανθασμένη εκτίμηση. Πολλές φορές, αυτό που πιστεύουμε ότι είναι μια έξυπνη ιδέα, πριν κυκλοφορήσει στην αγορά, μπορεί να μην είναι καλή ιδέα, όταν ανοίγουμε το κατάστημα. Δεν χρειάζεται να επιμείνετε σε ένα ελαττωματικό σχέδιο επωνυμίας, εάν βλάπτει την επιχείρησή σας. Μια γρήγορη αλλαγή επωνυμίας, ακόμη και μια μερική αλλαγή επωνυμίας, μπορεί να επιλύσει αυτό που δεν λειτουργεί, χωρίς να βλάψει αυτό που λειτουργεί.
4. Θέλετε να αποστασιοποιηθείτε από μια κακή φήμη
Εάν οι άνθρωποι αρχίσουν να συσχετίζουν το λογότυπό σας, την επωνυμία σας κ.λπ., με ένα λάθος της εταιρείας, ίσως είναι καλύτερο να τους προσφέρετε κάτι νέο και διαφορετικό για να αποστασιοποιηθούν από τις αρνητικές συνδηλώσεις. Αυτή δεν είναι η τέλεια λύση. Ορισμένοι πελάτες δεν ξεχνούν τόσο γρήγορα. Και χρειάζεται χρόνος για την εφαρμογή νέων πολιτικών και τη διόρθωση σφαλμάτων. Ωστόσο, εάν έχετε αναγνωρίσει τα λάθη σας και έχετε εργαστεί σκληρά για να διορθώσετε τα λάθη σας, η αλλαγή επωνυμίας μπορεί να βοηθήσει την επιχείρησή σας να προχωρήσει.
5. Δεν ξεχωρίζετε αρκετά από τον ανταγωνισμό σας
Εάν οι ανταγωνιστές σας στοχεύουν στο ίδιο κοινό, είναι λογικό να χρησιμοποιούν τις ίδιες στρατηγικές επωνυμίας. Γι’ αυτό, συχνά βλέπετε παρόμοια προϊόντα με παρόμοια συσκευασία ή διαφορετικές εταιρείες στον ίδιο κλάδο να χρησιμοποιούν τα ίδια χρώματα. Σε περιπτώσεις που είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις εσένα και τους αντιπάλους σου, ένα rebrand μπορεί να σου δώσει ένα νέο πρόσωπο που ξεχωρίζει. Μπορείτε ακόμη και να χρησιμοποιήσετε την επωνυμία του ανταγωνιστή σας προς όφελός σας σχεδιάζοντας κάτι που φαίνεται καλύτερο δίπλα του.
6. Η δομή της εταιρείας σας έχει αλλάξει
Συγχωνεύσεις, εξαγορές, νέα ηγεσία, νέες πολιτικές… το rebranding είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να πείτε στον κόσμο, ότι η εταιρεία σας οδεύει προς μια νέα κατεύθυνση. Φυσικά, αυτό δεν είναι πάντα απαραίτητο, αλλά σε περιπτώσεις όπου η προσωπικότητα της επωνυμίας αλλάζει από μέσα προς τα έξω, η αλλαγή επωνυμίας μπορεί να μεταδώσει το μήνυμα, ότι η εταιρεία σας εξελίσσεται.